Volt egyszer egy Amerika

A kamera lassan követi a félhomályos folyosót, míg meg nem látnak egy feliratot: "Too much of a good thing can be wonderful", azaz ha túl sok van a jó dolgokból az csodálatos tud lenni, ez a Mae West idézet áll egy szürke függönyön a Galleria Pittsburgh Mills-ben, Pennsylvania egyik nagy bevásárlóközpontjában- de ez a  szép mondat, csak az egyetlen szemtanúja egy letünt korszaknak.

A Galleria Pittsburgh Mills-ről szóló jelenetek csak néhány percet foglalnak le az USA haldokló plázáit bemutató YouTube sorozatában, melyet a 40 éves filmrendező Dan Bell gyártott. Az ötlet akkor fogalmazódott meg benne, amikor visszatért Baltimore-ba, ahol a gyermekkorát töltötte, és azzal szembesült, hogy az egykor nyüzsgő pláza ma már csak egy élettelen helyként funkcionál. Erről egy 10 perces videót töltött fel a YouTube-ra, ez volt a kezdete a ma már 43 résznél tartó Dead Malls Series-nek. Egy sorozat: álló mozgólépcsőkről, „Sale!”-feliratokról a kirakatokban, magányos cipőbolti eladókról, elhagyatott gyorséttermekről, és használaton kívüli információs pultokról. Minden feltöltött videó 6 számjegyű nézettségi részvételt produkált, ez az, amivel Bellt fel lehet idegesíteni.

A plázák nem csak egy sima vásárlás helyszínéül szolgáltak. A csúnya, kő szürke vagy épp sár barna nagy ablak nélküli épületek, olyanok, mint a kisvárosi amerikaiaknak a táj ahova épp kényszerleszállást hajt végre egy UFO, ez jellemezte a hagyományos piacokat. Ennek helyét vették át a bevásárlóközpontok, ahol nem csak vásároltál, itt moziba ment az ember, fogorvoshoz, fodrászhoz, banki- és biztosítási ügyeket intézni. A tinédzserek flörtölnek, az idősek kávéznak, a kicsik a központi játszótéren töltik az idejüket.

A szemcsés képek emlékeztetnek azokra az időkre, amikor az emberek még nem vásároltak meg mindent az interneten. Dan Bell szerint ezek a képek igazán szentimentálisak. Hol vannak az emberek? Otthon ülnek, a képernyők elött vásárolnak, sőt ott flörtölnek, és még a vacsorát is az internetről rendelik.